maandag 14 oktober 2013

De Moldavische kloosters

Uitslapen. We vertrekken om half 9. Eerst naar het ene klooster. Daar zit iedereen nog te bidden. E. Onze gids werp zich op als monnik. Hij gaat uitleggen wat iedere fresco betekent. In het andere klooster komt een echte non uitleggen.. Het grootste verschil zit in het waarom van de schilderingen. Volgens E was het om de analfabete nonnen de bijbel uit te leggen, volgens de non om de aanvallers uit Turkije te laten zien wat hun geloof is.
Het zijn mooie gebouwen, prachtige muurschilderingen. Om te fotograferen moet je 10 lei betalen, ongeveer €2.25. O.a. Deze kloosters waren voor ons reden om naar Roemenië te gaan.Goed bedacht, en het klopt. Dit was een heel bijzondere dag. Ja.. Zal ik de rest opbiechten... Vooruit dan maar.
We rijden verder in een boeren kar. Iedereen zwaait vriendelijk..ze denken vast hetzelfde als wij.... Die zijn gek....de bus passeert ons..... Ik kan moeilijk in de kar komen, wil wel met de bus mee, maar iedereen vindt dat zielig en alles wordt op alles gezet..
De boer zegt dat ik , als we er weer uit mogen , mijn arm om zijn nek moet doen doen en tilt me er zonder pardon weer uit..... Arme man... En ook arme ik...ik kan wel door de grond gaan...
We gaan weer lekker eten, stoppen nog op een hoge pas. De natuur is erg mooi...groen,rood,geel,bruin.. En straks nog een folkloristische avond.. Het kan niet op...

















Location:Rădăuţi,Roemenië