Västanå teater | Lomjansguten
Med Lomjansguten ger Västanå teater sin traditionella berättarstil en mer poetisk ton. Lis Hellström Sveningson njuter av magi och sinnligt virvlande i Berättarladan i Sunne.
Det är sig både likt och olikt i Berättarladan utanför Sunne i sommar. Här har Västanå teater under drygt 15 år fördjupat sin egenart och särpräglade form. Längre än så har Selma Lagerlöf varit huvudleverantör av stoffet till teaterns uppsättningar och förankrat dem i den värmländska myllan – med lite insådd från Strindberg, Ibsen, Shakespeare och finska Kalevala, mellan varven.
Årets berättelse står också stadigt i Värmland, men författaren, Lars Andersson, är hämtad ur nutidens berättargeneration. Hans roman Lomjansguten, från 2014, har gett både namn och material till årets sommarteater. En samtidsförfattare hör till det olika, men hans historia har likheter med Västanås tradition.
I många tidigare romaner har Andersson skildrat Värmland och hur hela släkten ur bondelivets enkla djup förvandlats med tidens och samhällets utveckling. Lomjansguten utgår från en verklig person, spelmannen Per Jönsson Lumiainen, som kom från Gräsmarks finnskog, nästgårds Sunne. Han levde 1816–1875 och hade under namnet Lomjansguten en mytomspunnen karriär.
Det låter nästan som om romanen vore skriven för en fortsättning i Berättarladan. Var kunde en värmländsk spelmanstradition bättre föras vidare än hos Västanås musiker under ledning av Magnus Stinnerbom? Hans kompositioner hör till det som skapar Västanås särdrag och musiken har en utvidgad roll i Lomjansguten.
Musikerna – och skådespelarna – skapar en hel ljudrymd, en atmosfär där natur och människa ingår en förening som förtätas i Lomjansgutens gestalt. göteborg Posten..