maandag 26 januari 2015

Gister


We hebben een vriendin die Japans leert. En fanatiek. Ze is in haar eentje een maand wezen oefenen en het lukt heel goed. Ze leest, begrijpt en spreekt het zo dat ze er "thuis" is. Dat past ook bij haar..niks half!
Die vriendin heeft een nicht die in Duitsland woont...om kort te gaan..zo kwamen we in Essen, bij de tentoonstelling Monet,Gauguin,van Gogh , inspiration Japan. Net op tijd. De tentoonstelling was verlengd, maar is 1 februari echt voorbij. Maar op tijd dus voor onze vrienden, de nicht en voor ons. En wij niet alleen, we kunnen maar net een parkeerplekje vinden.


































Geen koppeling die we zo één,twee,drie verwachtten. Maar na het zien van deze prachtige expositie begrijpelijk. Een aantal prachtige schilderijen, die soms een feest van herkenning oproepen, soms verrassend nieuw zijn.
Helaas..foto,s maken mag niet. Nou is dat vaker zo, maar ja, in Duitsland gebeurt dat dus ook écht niet..ook niet stiekum.
Wat had ik de mededeling die ons waarschuwt dat achter een scherm erotische Japanse tekeningen tentoongesteld waren graag gefotografeerd. En natuurlijk ook een aantal van die mooie schilderijen en tekeningen.Maar ja.. , wat doe je als je ergens anders bent, ... je past je aan. De foto's zijn dus bijna allemaal van internet.
Een prachtige dag!

















































Van de website van het museum:

Japanese art is of fundamental importance for the development of European modernism. Almost all great masters from Manet, Degas, Cézanne and Monet to Gauguin, van Gogh, Bonnard and Vuillard were fascinated and inspired by Japanese pictorial motifs and stylistic devices. Their keen interest in Japanese art is evident in many respects: they portray both artefacts and commodities imported from Japan in their works, they appropriate Japanese pictorial subjects to depict their own European environment and – far more significantly – they incorporate the formal language of the Japanese colour woodcut. In combination with their own pictorial tradition and the experiences of their time, it was particularly this internalisation of the woodcut which instilled in the artists a stimulating creativity out of which they developed diverse forms of artistic expression that had an effect far into the twentieth century.

Museum Folkwang, which possesses a collection of Japanese artefacts built up in its early days, is devoting an extensive exhibition to this fascinating chapter of art history for the first time in over twenty years. It will focus on the period between 1860 and 1910, the early phase and heyday of the reception of Japanese art in France, the so-called “Japonisme”. The exhibition presents major works of the most important artists of that time from international museums and private collections, together with colour woodcuts and artefacts of Japanese masters.

The exhibition is being presented in long-standing partnership with E.ON.


















Location:Essen/Eindhoven