dinsdag 22 september 2020

Wonen aan de Klarälven

Nee... we wonen niet aan de Klarälv.. Wel aan de Klarälv vägen. Weg 62. Deze weg loopt vanaf Karlstad tot de Noorse grens. 

Klarälven ("heldere rivier" in het Zweeds) is een rivier in Zweden en Noorwegen. De Klarälv is de langste rivier van Scandinavië, met een lengte van 460 kilometer. Het Zweedse gedeelte is bovendien de langste rivier van Zweden. In Noorwegen wordt de rivier Femundselva en Trysilelva genoemd. De rivier heeft van oudsher belangrijke economische voordelen gebracht.  Ook geniet de rivier internationale erkenning als uitstekend sportviswater


Bewerken

De rivier ontstaat in het Zweedse meer Rogen om van daaruit via twee Noorse meren, Femund en Engeren, terug naar de Zweedse grens te stromen. Bij het binnenstromen in Zweden stroomt zij door het Höljessjön en krijgt zij haar Zweedse naam. De eerste grotere plaats in Zweden ligt pas 100 km stroomafwaarts: Stöllet. Wel zijn er talloze gehuchten langs de rivier gelegen. Tot aan Ekshärad stroomt Klarälven door het Klarälvdalen, ook wel Älvdalen genoemd. Dit moet men echter niet verwarren met een andere rivier: de Älvdalen. De plaatsen op de kaart: HöljesStölletEkshäradHagforsMunkforsDejeForshagaKil en Karlstad.

De rivier in Karlstad

Na Ekshärad moet de tot dan toe als een streep naar het zuiden stromende rivier zich aanpassen aan de omgeving: zij meandert verder tot Karlstad en stroomt daar het Väner

Vroeger, toen wij nog jong waren werden er bomen in de rivier gegooid, die kwamen vanzelf in Karlstad aan en werden 
tot papier verwerkt. 
Maar daar hebben ze nu geen tijd meer voor. In de winter wordt gekapt, hout opgestapeld en als er nog vorst in de grond 
 zit op grote vrachtwagens geladen en vervoerd. Naar de papierfabrieken bij Karlstad. 
Of ergens anders heen..want Overal zie je hier lange vrachtwagens rijden, de één noordelijk, de andere zuidelijk.
.. dat heet logistiek.

Het vervoer van stammen kan ok bijna niet meer, vlak voor de Noors- Zweedse grens staat een grote waterkrachtcentrale
, direct erna de volgende. 
Dan even niet... maar in de zomer varen er vlotten.. een vrolijk gezicht. 
Er op zitten lijkt leuker dan het is, al die muggen... maar verder is het prachtig..rust,beesten, een drinkende eland, 
 beetje zwemmen , kamperen aan de kant, of in een huisje op één van de 3 campings. Daar kun je ok weer een nieuw voorraadje 
eten kopen. Kampvuurtjes om een maaltijd te maken... 


Een houtvlottocht is een avontuur voor mensen die graag in de natuur vertoeven, die het spannend vinden om nieuwe dingen te beleven en die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken. Vooral het waterpeil van de rivier zorgt voor verschillende voorwaarden en omstandigheden, maar ook het weer en de wind spelen uiteraard een belangrijke rol. Het gaat altijd om kalm stromend water met een snelheid van ca. 1-3 km/uur, maar ook de meest stille wateren kunnen verrassingen bieden in de vorm van stenen, zandbanken, tegenstromen en dergelijke. Het is ook een avontuur op zich om het bijna 2 ton zware vlot uit de stroom naar de oever te peddelen.


Bij vrienden , zij wonen noordelijk, zie je ze langskomen... een gezellig gezicht. De vlottenbouwers zijn daar bijna bij het eindpunt, 
nog een Nachtje kamperen, vlot afbreken en je wordt terug gebracht naar het punt waar de auto staat. 

Dan is het uit met de pret... overal zijn nu grotere of kleinere waterkrachtcentrales.. een die grote Noorse en Zweedse 
in het noorden, wat kleintjes, die met name de laatste jaren veel efficiënter werken, dan nog een flinke in Munkfors en 
een hele grote bij Deje. We moeten eerst de brug over 

Daar gaan we aan de andere kant van de rivier verder. 





Anderen bekenden wonen in Munkfors, zuidwaarts dus, , vlak voor de centrale. Zij kijken uit op de rivier. 
Hebben er wel veel voor moeten doen.... nu alle begroeiing gesnoeid is hebben ze vrij uitzicht op de rivier. 
Ze zitten hoog, want voor er water uitgaat moet het basin vol zitten. Dus komt de rivier hoger. Het smeltwater 
Brengt in de lente een boeiend gezicht, dadelijk de herfst regen ook weer. 
Een mooi plekje dus om bij te praten .Jammer dat de zon  niet schijnt, maar je kunt niet alles meehebben...

Het is niet druk...zegt onze tomtom.. klopt, op de ruim 20 km komen we 2 auto's tegen. Op de terugreis is het drukker
..Bij de brug moeten we op 3 auto's wachten. 
De herfst rukt op..