woensdag 7 augustus 2019

De ANWB....

Die ANWB toch...
Je zult er maar lid van zijn en ook al je verzekeringen op reis- en auto gebied bij hebben afgesloten...
Jaren lang onwetend over de service. En wel veel gemopper horen van anderen die wel pech hebben. 

Maar die lacune in kennis is wel opgevuld de laatste jaren.. 
maar..daar heeft ons campertje ook aan meegewerkt! 

En de Nederlandse garage, waar we veel jaren tevreden over waren...
Jaren en jaren trouwe klant van de garage. Altijd gezegd dat we vooral in een betrouwbare auto willen rijden. 
Liever een onderdeel te vroeg dan te laat vervangen.... 
En ook jaren tevreden over geweest. We( zelfs martin niet) hebben geen  verstand van auto's. Dus ben je afhankelijk van anderen. Dat kost geld..natuurlijk. 

Maar de wereld verandert. Er verdwijnen mensen in bedrijven, het is moeilijk aan nieuw en goed personeel te komen. Snappen we.. maar het vertrouwen bleef. 
Een keer iets over het hoofd zien, kan... gebeurt ons ook. 
Advies nog een jaar te wachten zorgde voor een klapband..ANWB zorgt dat er na een uurtje iemand van de Zweedse dienst langs komt ..wordt opgelost...
Maar vandaag bleek dat die garage in jaren niet naar de remleidingen heeft gekeken... dat is dus geen foutje..maar veel erger... Het bleek dat die totaal vervuild lek waren ook de remcylinders!
Gelukkig merkten we het toen we hier boodschappen wilden gaan doen. En niet toen we in de bergen, of misschien nog erger, op de snelweg reden... 

Nee..we noemen geen naam... maar voorlopig zien ze ons daar niet meer terug! Dan wordt het een Toyota dealer. Bovendien hebben we daar nog jaren garantie. En wij proberen het vertouwen in de autobranche weer terug te krijgen. 

Gister de garage in Zweden gebeld... zouden terug bellen..er zijn meer touristen met pech. En wij hebben natuurlijk niet echt haast... we zitten hier goed, met mensen om ons heen die van alles aan hulp aanbieden..meer dan we nodig hebben, de Ica Åhstöm op loopafstand. De fiets en het nieuwe rolstoeltje overbruggen de afstanden..

De ANWB heeft er voor gezorgd dat de auto bij de garage kwam. Wat zullen we doen? De garage bellen ? Even wachten nog maar..eerst een boswandeling om boodschappen te gaan doen. 

Op de terugweg zitten Hans en Corine aan de fika..koffie..koek.en nog belangrijker..tijd! 
Die raden aan toch even langs de garage te gaan, voor ze ons vergeten . Éen van hen wil Martin wel rijden.. nee..eerst koffie... en een praatje... 



Terwijl we relext zitten belt de ANWB.. hebben het garageadres van het Zweedse bergingsbedrijf gekregen en geinformeerd. Ze weten ons te vertellen dat er aan gewerkt wordt, onderdelen moeten uit Karlstad komen en het is veel werk. 
Of we hulp nodig hebben. Hoe we geslapen hebben nu de camper in de garage staat... we zijn immers verzekerd voor alle extra kosten... 
martin legt uit dat we niet onder de dennenbomen hebben hoeven slapen, ook geen hulp nodig hebben met vertalen, nee..ook geen huurauto..tenzij het echt heel lang gaat duren. En nee..extra kosten hebben we ook niet gemaakt. 
En dat we echt niet zullen aarzelen als we wél hulp nodig hebben...
En dat terwijl ze bij de ANWB heel wat ernstiger problemen moeten oplossen...een auto die total loss is, mensen met kleine kinderen, ongelukken of ziektes moeten bijstaan.... en ondertussen ook nog mensen als wij helpen... 

Martin rijdt toch even mee naar de garage..nee..we hebben niet echt haast, hoeven niet overmorgen  op ons werk te zijn. ... 

Ze hebben geen huurauto, 
Hoe moet dat dan? want een paar dagen zonder auto kan geen Zweed zich indenken. ...en hoe moet Anneke dan... ze hebben me de vorige keer zien strompelen ... nee..we krijgen een leenauto...( alleen de benzine die we gebruiken weer aanvullen) dan kunnen zíj het ook iets rustiger doen...



Nou was ons vertrouwen in de ANWB al heel groot, door al die postiteve hulp die we in de loop van de jaren kregen... en deze kleine garage in Edebäck, Värmland, zorgt ook weer voor vertouwen in de autobranche! Enzeker ook in al die mensen om ons heen..... 

Wat is de wereld toch mooi!