maandag 16 januari 2017

Een feestje, en daarna nog iets leuks..

Ergens in de familie is iemand 60 jaar getrouwd en geeft een feestje. Nou houden wij niet zo heel erg  van feestjes en zeker niet met mensen waar je niks mee hebt.. maar ja.. soms kun je er niet onderuit.. We maken er iets leuks van en vertrekken in de sneeuw naar het Westen. Onderweg moeten we ons plan wijzigen..we moeten om 2 uur al in Vlaardingen zijn... dus..geen beelden aan zee.. en 2 uur te vroeg in Rotterdam.. We rijden nog even naar Schiedam, het geboortehuis van Martin en drinken koffie aan de Maasboulevaard.. een succes..


Dan het feestje..gezellig in de bus met z.n allen, eten en naar stink koeien kijken..gelukkig zijn er ook aardige mensen. Dus valt het al met al reuze mee.. 
We glibberen naar ons reuze gezellige airbnb in Bergsenhoek, ontbijten uitgebreid en gaan alsnog 
Naar Scheveningen, naar de tentoonstelling van keramiek van Picasso. We genieten ervan, er staan heel mooie dingen. 

Keramiek & Sculptuur

Wie deze winter naar museum Beelden aan Zee komt, kan zich verwonderen over verrassende sculpturen van Pablo Picasso (1881 – 1973) en genieten van de warme, mediterrane kleuren van zijn keramische werken uit de jaren na 1947. In de tentoonstelling worden unieke exemplaren in keramiek getoond evenals zeldzame beeldhouwwerken uit de beste museale en particuliere collecties van Europa. Sommige werken zijn nog nooit op Nederlandse bodem te zien geweest. Het sculpturale oeuvre van Picasso is door de jaren, in vergelijking tot zijn schilderkunst, onderbelicht gebleven.

Pionier van de moderne beeldhouwkunst

Met recht wordt Picasso gerekend tot een van de pioniers van de moderne beeldhouwkunst. Hij introduceerde als eerste het ‘open’ beeld: een sculptuur die niet uit een maar uit meerdere massa’s bestaat. Met zijn kubistische stillevens was hij de eerste die het dagelijks voorwerp als thema introduceerde en als eerste durfde Picasso de traditionele materialen van de beeldhouwer – steen, hout en brons – te vervangen door on-sculpturale middelen als blik, ijzer en gevonden voorwerpen.

Over de reden waarom Picasso in de naoorlogse jaren een sterke interesse voor keramiek heeft ontwikkeld, is volop gespeculeerd. Vooral omstandigheden van persoonlijke aard zijn als redenen opgegeven, zoals de invloed van zijn nieuwe partner Françoise Gilot, of zijn heimwee naar Spanje. Pablo Picasso stond in 1945 op het toppunt van zijn roem. Via zijn vriend Man Ray ontdekte hij Antibes, waar hij een atelier had in het eeuwenoude, direct aan de Middellandse Zee gelegen Château Grimaldi (nu Musée Picasso). Picasso ontdekte toen het nabijgelegen dorp Vallauris, centrum voor de pottenbakkerij.  

De vergankelijkheid van verf

De kunstenaar, die zich bij herhaling had beklaagd over de vergankelijkheid van verf, werd aangetrokken door de eeuwige duurzaamheid, schitter en plasticiteit van de keramiek. Virtuoos als hij was, koos Picasso de bestaande vaasvorm als uitgangspunt en projecteerde hij zijn beeltenissen daarop. De ‘platte’ voorstellingen vouwde hij als het ware om de vaas heen waarop het de vorm van een vrouw, een uil of een hand aannam.

De thematiek binnen Picasso’s oeuvre, en zo ook binnen zijn keramiek, is van grote eenvoud. De hoofdrol is weggelegd voor de vrouw, maar ook dieren komen veelvuldig voor. 

En ja..als je er toch bent ook de rest maar even bekijken

 En die leuke van Karel Appel.. . Al met al een goed weekend! Na de tentoonstelling hebben we geen zin meer in nog meer bezoeken en rijden lekker naar huis. De sneeuw en ijzel zijn verdwenen. Verwarming aan en voetjes op de bank!