dinsdag 5 mei 2020

Bevrijdingsdag

4 en 5 mei.. 

Allebei zijn we geboren in DE oorlog.... 
Martin misschien wel verwekt aan het begin van die oorlog..bij de bombardementen op Rotterdam...want  9 maanden later kwam hij ter wereld in Schiedam. 
Aan de nieuwe waterweg... hij moet daar heel wat bombardementen  hebben meegemaakt. 
Een oorlogstrauma is  de geitenmelk en geitenkaas die hij in de oorlog moest eten en drinken bij een buurvrouw.... hij wordt nog bijna misselijk als hij het ruikt. 
Wel goede herinneringen aan de koekjes van suikerbieten die zijn vader bakte. Die waren lekkerder dan de koekjes van nu... zo lijkt het in elk geval. 
Zijn vader wilde ze na de oorlog niet meer bakken..hij vond dat die kleine kinderen zich die heerlijke koekjes zouden herinneren.... 
Hij heeft nog vage herinneringen aan de bevrijdingsdag...vooral de kaalgeschoren vrouwen....hij moest dan naar binnen. 
Was dat omdat deze meisjes met Duitsers naar bed waren geweest? Dat konden ze vroeger moeilijk uitleggen...
Of was het de schaamte, dat juist op die eerste vrije dagen een deel van de Nederlandse bevolking zich zo slecht gedroeg? Laten we het laatste hopen. 







En die van mij? 
Die kunnen er niet zijn...ik was nog geen 2 toen de oorlog was afgelopen. Zijn mijn ouders naar de bevrijdingsfeesten geweest? Ongetwijfeld... 
dan ben ik dus meegeweest... 
Herinner ik me die voedselvluchten ? We hebben ze gezien vanaf het balkon.. of verbeeld ik me dat.... ?Als  ik me over het balkon buig  krijg ik nog steeds associaties van het vastgehouden worden van toen.. 
Ook krijg ik nog steeds pijn in m'n buik als ik een kelder gat zie... de angst van m'n ouders om ontdekt te worden? om de onderduikers die daar waren en het drukpersje voor valse paspoorten en voedselbonnen  die daar gemaakt werden? 


Bij ons beiden, net zoals in zoveel gezinnen, werd er niet meer over gesproken... voor mijn vader werd de tijd na de oorlog een teleurstelling... oude structuren kwamen boven.... de bazen werden weer bazen,( het draait allemaal om geld verdienen)  het koningshuis had evenmin een goede naam( ze gaan er gewoon vandoor als het ze te heet onder de voeten wordt) de politiek werd ook afgezworen nadat hij ooit een handtekening gezet had bij de oprichting van de communistische partij, omdat hij vond dat iedereen recht had op vrijheid van  meningsuiting. En hij daardoor  niet werd aangenomen op de drukkerij van de staatscourant. 

Alleen op  4 mei ging bij allebei de radio aan.... en kwam er op 5 mei gebak op tafel....
Oranje tompoezen..van de Hema. Of kwamen die later pas?  Was er eigenlijk wel gebak? 
Ook met de kinderen waren we stil... en pas aan Mirjam, die rond haar 20e een tijdje in den Haag gewoond heeft kwamen de verhalen van haar opa.... en toen Petra enthousiast de vlag had opgehangen toen Nederland voetbal kampioen  was( of PSV landskampioen)  ?vond hij dat bij die gelegenheid de Nederlandse vlag toch z'n nut bewees .
Maar er was nog een belangrijke dag: toen Remco, in Middelburg geboren werd( half september) was de eerste reactie, na de blijheid dat alles goed was: en dat op zo'n bijzondere dag, van ons mag de vlag uit. 
Pas later begrepen we dat torn Brabant was bevrijd.....




..Elk jaar, waar we ook waren,  waren we stil, op 4 mei om 8 uur. Al heel lang zijn we weg ... dan hadden we de radio, daarna kwam de internet tv... het was soms vreemd..zo op een plek te zitten waar ook die 2-minuten het leven doorging.... we zijn het ook wel eens vergeten en vorlden ons daar schuldig door... het was een soort verraad.... 
en gister  waren we in Eindhoven, met de tv reportage uit Amsterdam,Ook hier  was het stil op de weg....



Op de tv... een lezing van Arnold Grunberg, een toespraak van de koning... doodstil op de Dam...

 L



Vandaag, bevrijdingsdag, is het stil in Nederland. Het coronavirus belemmert de aktiviteiten...
Gelukkig is het mooi weer en genieten we in het park. 
En vanavond een extra glaasje wijn.... dat hadden onze ouders 75 jaar geleden niet eens in hun dromen kunnen bedenken...en dat nog wel in Brabant, wat de hongerwinter gelukkig niet had meegemaakt!